Cvjetnica: Nedjelja muke Gospodnje

Muka Gospodina našega Isusa Krista po Marku

Po Marku muka započinje u kući Šimuna Gubavca. Tu se pojavljuje žena koja Isusa pomazuje skupocjenim uljem. Isus proročki tumači njezin čin kao obred ukopa. Isus će umrijeti u vremenu između Pripreme i Velikog blagdana, Pashe. Njegovo tijelo nitko neće pripraviti za ukop. Ova žena to unaprijed čini i – evanđelja je neće zaboraviti. Apostol Juda izdaje Isusa za novac. U njegovo srce ušlo je zlo koje ga vodi u izdaju. Isus je imao i takvih prijatelja kojima je trebao samo poruku poslati i oni bi sve za njega učinili. Takav je bio čovjek kod kojega je Isus proslavio Posljednju večeru. Tu se dogodio jedan od najvećih misterija Kristove ljubavi, po kojemu će on zauvijek ostati među nama, s nama i u nama. Nakon večere krenuli su prema Maslinskoj gori. Petar se zaklinjao kako se on neće nikada sablazniti o Isusa. No, brzo će se pokazati suprotno.

Isus je s učenicima došao u Getsemani. Izdvaja sa sobom Petra, Jakova i Ivana. Bio je vrlo potresen te im reče: „Duša mi je na smrt žalosna! Ostanite ovdje i bdijte!“ Udaljio se od njih, pao na koljena i molio: „Abba, Oče! Otkloni ovu čašu od mene! Ali ne što ja hoću nego što hoćeš ti!“ Oče, bojim se, ako je moguće ja ne bih kroz tu gorku muku, ali neka bude tvoja volja, ti znaš što je najbolje za one radi kojih sam došao na svijet. Za vrijeme Isusove smrtne agonije učenici su pozaspali, nisu prepoznali ozbiljnost trenutka. Juda im se upravo približavao, dolazio je s naoružanom svjetinom na mjesto gdje je prije bio često s Učiteljem. Juda lažnim poljupcem predaje Isusa vojnicima. I svi ga ostave i pobjegnu.

Isus je uhvaćen u noći i odveden pred Veliko vijeće. Glavari svećenički i cijelo Vijeće tražili su svjedočanstvo protiv Isusa da bi ga mogli osuditi. Izmjenjivali su se lažni svjedoci, ali ne i pravi. Veliki svećenik Isusa osuđuje na smrt zbog toga jer se priznao Bogom. „Ja jesam!“ Ja sam jedno s Jahvom, Bogom Izraelovim. Isus ostaje uspravan na svome suđenju, ne moli za život, podnosi sve boli, uvrede, sva poniženja. Petar je u to vrijeme bio u dvoru Velikog svećenika, izdaleka je promatrao što će biti s Isusom. Sluškinja Velikog svećenika i drugi prisutni prepoznali su Petra kao Isusovog. Petar zanijeka da je Isusov. Kada je čuo glas pijetla sjetio se Isusovih riječi: „Prije nego se pijetao dva puta oglasi, tri puta ćeš me zatajiti!“ Petar shvaća svoj jad, svoju slabost, ali se plačući iskreno pokajao. Juda nije odabrao put pokajanja koji vodi natrag Isusu, bez obzira na težinu grijeha. Isus je odmah ujutro svezan odveden k rimskom upravitelju Pilatu. Glavari svećenički teško su ga optuživali pred Pilatom. Isus je na lažne optužbe dostojanstveno šutio. Pilat se tome čudio. O Blagdanu je bio običaj da Pilat pusti jednog zarobljenika kojega narod zatraži. U cjenkanju sa svjetinom pita ih hoće li radije da im pusti Isusa ili Barabu kriminalca. Svjetina je tražila da se pusti Barabu, a Isusa razapne. Pilat dade Isusa izbičevati i preda ga da se razapne.

Vojnici kojima je Isus predan mogli su činiti s njim što su htjeli. Spletu trnov vijenac i stave mu na glavu, ogrnu ga grimizom i stanu mu se rugati, pljuvati po njemu i udarati ga. Isus sve to šutke podnosi, vjeruje da je njegov Otac s njime u trenutcima dok ga ponižavaju. Bog nas ne ostavlja u trenutcima poniženja. Isus je dobio veliki drveni križ koji je morao nositi i odnijeti do Golgote, do mjesta gdje će biti razapet. Kad ga razapeše, njegove haljine razdijele među sobom, bacivši za njih kocku. Bijaše treća ura kad ga razapeše. Iznad glave mu je stavljen natpis na kojem se nalazi Isusova krivica: „ Kralj Židovski!“ Zajedno s Isusom razapeta su i dva razbojnika, jedan njemu s desna, drugi s lijeva.

Na Kalvariji, dok je visio na križu vojnici, glavari svećenički, pismoznanci i okupljena masa rugali su mu se. Isus u devetoj uri povika iz sveg glasa i započne moliti 22. psalam: „Bože moj, Bože moj, zašto si me ostavio?…“  S ovim riječima psalma koji opisuje patnje i nade pravednika koji se uzda u Gospodina, Isus izdahnu. Rimski satnik koji je u trenutku Isusove smrti bio pod njegovim križem dobiva milost i shvaća: „Zaista, ovaj čovjek bijaše Sin Božji!“ Uvečer toga istoga dana, jer je bilo predvečerje subote dođe Josip iz Arimateje i od Pilata zaiska Isusovo tijelo. Pilat daruje Josipu Isusovo mrtvo tijelo. Josip skine tijelo s križa, zavije ga u platno i položi u grob koji bijaše izduben u stijeni. Na grobna vrata dokotrlja veliki kamen i zatvori ih.

Stojimo pred tajnom križa, muke i smrti Isusove. To je tajna grijeha čovjeka i čovječanstva, tajna zla. Isusa su izdali, osudili i ubili ljudi. Oko njega, na njegovom križnom putu, je masa puna mržnje. Njegovi prijatelji i učenici su u strahu i skriveni. Naizgled, Isus je bespomoćan pred tolikom silom zla i grijeha. Ali, Isus je govorio kako on slobodno daje svoj život i nitko mu ga ne oduzima. Isus je slobodan u svojoj velikoj ljubavi za čovjeka. Dok su ga mučili slobodan je od mržnje, od osvete, od ogorčenja. Slobodan je za ljubav i praštanje čovjeku koji mu čini bol. Kao vjernici osjećamo da preko Isusove muke i križa dolazimo do prave i trajne sreće.

Od Isusa učimo živjeti i nositi svoje boli, teškoće, muke, križeve. Je li moguće da je u križu Kristovu spasenje čovjeka i čovječanstva? Žeđa li raspeti Krist za spasenjem svih ljudi? Trpi li on za svakoga čovjeka? Što Isusov ovozemaljski život, na poseban način njegova muka, smrt i uskrsnuće znače za nas kršćane? Vjerujemo da je u Isusu odgovor na sva pitanja i sve potrebe čovjeka. Onaj koji je povjerovao u Isusa to doživljava duboko u svom srcu. Tajna Isusa iz Nazareta je tajna čovjekovog života. Slavljem Cvjetnice počinje slavlje Velikog tjedna. Mi vjernici tim slavljem želimo pozdraviti Isusa koji danas na nove načine ulazi u naše vrijeme da bi čovjeku ponudio spasenje. Zahvalimo Isusu za sve što je za nas učinio i za sve što i dalje čini.

*U ovom razmišljanju koristio sam: Kovačević, Marija, Nedjeljna i blagdanska razmišljanja, Kršćanska sadašnjost, Zagreb-Vukovar, 2011.

Leave a Comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *