Izbornik

Župni listić br. 22 – PEDESETNICA – godina C

BOJE PRISUTNOSTI DUHA SVETOGA

Evanđelje Iv 20,19-23

Čitanje svetog Evanđelja po Ivanu

I uvečer toga istog dana, prvog u tjednu, dok su učenici u strahu od Židova bili zatvorili vrata, dođe Isus, stane u sredinu i reče im: “Mir vama!” To rekavši, pokaza im svoje ruke i bok. I obradovaše se učenici vidjevši Gospodina. Isus im stoga ponovno reče: “Mir vama! Kao što mene posla Otac i ja šaljem vas.” To rekavši, dahne u njih i kaže im: “Primite Duha Svetoga. Kojima otpustite grijehe, otpuštaju im se; kojima zadržite, zadržani su im.”

Riječ Gospodnja.

Ostala čitanja: Dj 2,1-11; 1 Kor 12,3b-7. 12-13; Iv 20,19-23)

Prvo čitanje na Duhove je izvješće iz Djela apostolskih o izlijevanju Duha Svetoga. Značajno je kako sveti pisac formulira: »Sve ih je ispu­nio Duh Sveti«. Duh Sveti i nas nosi, napunja svojom ljubavlju, snagom, ispunjava nas plodovima svoje nazočnosti.

U drugom čitanju sveti Pavao izlaže svojim vjernicima iz Korinta da nitko ne može priznati sveto ime Isusovo bez snage Duha Svetoga. Mi smo oni koji se u Isusovo ime molimo, zahvaljujemo Bogu, pristupamo sakramentima. Iz svega toga zaključujemo da u nama živi i djeluje Duh Sveti.

U evanđelju, na Duhove, sveti Ivan izvješćuje kako se Isus ukazao svo­jim učenicima. Evanđelist sigurno ne spominje slučajno neke okolnosti koje su karakterizirale ovaj događaj. Najprije naglašava da kada je pala večer, ukazao se Isus pred svojim učenicima još u prvom danu u tjednu. Iz ovog opisa osjećamo koliko je Isus čeznuo da se ponovno susretne sa svo­jim ljubljenim učenicima. Riječi: »…još u prvom danu u tjednu« upućuju da je Isus nestrpljivo čekao veliki trenutak. Bog se rado susreće i s nama.

Kao drugo, sveti Ivan ističe da je Isus odmah, pošto je ušao, pokazao svojim učenicima svoje ruke i bok. To je bila njegova osobna iskaznica: mjesto njegovih rana. Iz toga su učenici mogli vidjeti da je doista on taj koji stoji pred njima: On, kojega su razapeli na križu i kojemu su proboli srce.

I kao treće, sveti Ivan naglašava da su apostoli Duha Svetoga dobili za odrješenje grijeha. Šteta što se tu tekst nedjeljnog čitanja prekida. Naime, netko bi se mogao zapitati: koji su učenici bili prisutni, a kojima je Isus pre­dao vlast za odrješenje grijeha? Jer ako ih je bilo više prisutnih, onda bi se to ovlaštenje eventualno moglo razumjeti tako, da je Isus oproštenje grije­ha snagom Duha Svetoga povjerio cijeloj Crkvi, svakom vjerniku. Sljedeća rečenica, međutim, opovrgava ovo gledište, i ponovno se možemo diviti preciznoj formulaciji svetog Ivana: »Među dvanaestoricom jedan po ime­nu Toma, po nadimku Didimus što znači Blizanac, nije bio s njima, kada im se Isus ukazao«. Ova primjedba jasno naznačuje da su samo izabrani apostoli bili prisutni i samo su oni dobili vlast da u ime Isusa i snagom Duha Svetoga opraštaju grijehe vjernika.

Kod ove točke se trebamo zaustaviti i preispitati naš odnos prema sve­toj ispovijedi. Tko ne cijeni svetu ispovijed, taj nije shvatio temeljnu poru­ku kršćanstva, koja se očituje u tome da je Bog toliko volio ovaj svijet da je dao jedinorođenog Sina da se nitko ne izgubi koji vjeruje u njega i da u njemu dobije oproštenje grijeha. Jamstvo tomu je prisutnost Duha Svetog u Crkvi i u životu svakog vjernika.

Kada razmišljamo o Duhu Svetome, onda nije potrebno upuštati se u teološke rasprave. Nešto je korisniji put da se sjetimo darova Duha Sve­toga s kojima je sigurno obdario i naš život. Ali najsigurniji put je ako razmišljamo o plodovima prisutnosti Duha Svetoga. Među ove plodove spada prije svega oproštenje grijeha. Da je tomu tako, pokušajmo kod slje­deće naše svete ispovijedi posvetiti pažnju na lijepi tekst odrješenja: »Bog, Otac milosrđa, pomirio je sa sobom svijet smrću i uskrsnućem svojega Sina, i izlio je Duha Svetoga za otpuštenje grijeha. Neka ti po služenju Crkve on udijeli oproštenje i mir.«

Na Duhove, za vrijeme svete mise, Crkva svoje svećenike oblači u cr­venu boju; obučimo i mi naše srce u boje ljubavi u znak zahvalnosti što je Duh Sveti naš sa svim svojim darovima i plodovima.